Gemeenschappelijke regelingen
- Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
Naam
Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
Vestigingsplaats
Kapelle
Website
Programma
Volksgezondheid en Milieu
Portefeuillehouder
J. Vervaet
Doel en openbaar belang
Doel: Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van afvalstoffenverwijdering
Eigen Vermogen
31-12-2019
€ 412.475
Vreemd Vermogen
31-12-2019
€ 10.385.113
Partners
OLAZ is een gemeenschappelijke regeling waarin alle 13 Zeeuwse gemeenten zijn vertegenwoordigd.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks Bestuur: Wethouder Dhr. J. Vervaet
Algemeen Bestuur:Wethouder Dhr. J. VervaetOntwikkelingen
Uitvoering: Voor de verwerking van het door of namens de Zeeuwse gemeenten ingezamelde afval en de levering van een aantal diensten sloot OLAZ een overeenkomst met een vijftal partijen in Nederland. De looptijd van die overeenkomsten is verschillend. Voor GFT, plastic en drankenkartons en glas eindigt op 31 december 2019. Oud papier en karton eindigt op maart 2020 en het restafval contract eindigt eind 2022. Ook voor de overslag en logistiek zijn contracten afgesloten. OLAZ is verantwoordelijk voor het in Zeeland te voeren beleid op het gebied van de afvalverwerking.
Eind 2018 heeft de gemeenteraad besloten om vanaf 2020 het restafval te brengen naar de nascheidinginstallatie van de Afvalverbranding Rijnmond. De manier inzamelen van huishoudelijk afval verandert hierdoor in 2020. We zamelen dan het restafval samen in met plastic en drankenkartons. De nascheidingsinstallatie haalt het plastic en de drankenkartons uit het restafval.
Risico’s
De in de voorschottarieven voor de verwerking van afvalstromen opgenomen indexering is gebaseerd op een aanname. De voorschottarieven voor de milieustraten zijn eveneens gebaseerd op een aanname. Het risico is aanwezig dat de definitieve indexering hoger is omdat op de milieustraten en/of door huishoudens meer afval wordt aangeboden dan geraamd. Daarnaast kunnen tarieven stijgen of dalen (afhankelijk van mondiale marktomstandigheden).
Financieel resultaat 2019
Het resultaat is in 2019 € 51.898 positief
Financieel belang
Aan de deelnemende gemeenten worden voor de door of in opdracht van OLAZ geleverde diensten voorschottarieven in rekening gebracht. De hoogte van de voorschottarieven komen grotendeels voort uit de contractuele afspraken tussen OLAZ en marktpartijen. Na afloop van het kalenderjaar verrekent OLAZ de werkelijke lasten en baten met de deelnemende gemeenten.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesJaarlijks worden begroting (eventuele begrotingswijzigingen) en de jaarrekening voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan na ontvangst van de stukken het Dagelijks Bestuur schriftelijk haar zienswijzen kenbaar maken. Het Algemeen Bestuur neemt met inachtneming van de ingekomen zienswijzen een besluit en informeert de gemeenteraad daarover.
Jaarlijks worden begroting (eventuele begrotingswijzigingen) en de jaarrekening voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan na ontvangst van de stukken het Dagelijks Bestuur schriftelijk haar zienswijzen kenbaar maken
- Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Naam
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Vestigingsplaats
Goes
Website
Programma
Volksgezondheid en milieu
Portefeuillehouder
S.G.P. Suij
Doel en openbaar belang
De GR GGD Zeeland is een openbaar lichaam, ingesteld om de gezamenlijke belangen van de deelnemers te behartigen met betrekking tot de volgende wetten: Gemeentewet, Wet publieke gezondheid, Wet veiligheidsregio’s, Wet op de lijkbezorging.
De GGD Zeeland voert taken en bevoegdheden uit die bij of krachtens de Wet publieke gezondheid en de Wet veiligheidsregio’s (laatstgenoemde wet voor zover in het kader van de geneeskundige hulpverlening) aan onze gemeente zijn opgedragen.Onder de Wet publieke gezondheid zijn dit:
• Algemene (gezondheids)bevorderingstaken, waaronder epidemiologie;
• gezondheidsbevordering en medische milieukunde;
• Jeugdgezondheidszorg tot 19 jaar;
• Ouderengezondheidszorg vanaf 65 jaar;
• Infectieziektebestrijding.Vanaf 1 januari 2015 geeft de GR GGD Zeeland onderdak aan de Inkooporganisatie Jeugd Zeeland (IJZ). Vanaf 15 juli 2015 is ook de organisatie Veilig Thuis ondergebracht bij de GR.
Wij streven een gezond woon-, werk- en leefmilieu na voor zijn inwoners.
GGD Zeeland zorgt ervoor dat wij onze wettelijke verplichting nakomen op het gebied van gezondheidsbescherming, -bewaking en bevordering.
Op het gebied van gezondheidsbevordering werken wij onder andere samen met de GGD aan gezondheidsdoelen van het regionaal gezondheidsbeleid.
Voor de beleidsperiode 2017-2020 zijn de volgende hoofddoelen vastgesteld:
1. het verhogen van de levensverwachting in goede gezondheid van de bevolking van Zeeuws-Vlaanderen en dus het terugdringen van de jaren in (ervaren) ongezondheid;
2. het terugdringen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen in Zeeuws-Vlaanderen (ten gunste van de mensen met een laag sociaaleconomische positie).Eigen Vermogen
31-12-2019
€ 5.448.000
Vreemd Vermogen
31-12-2019
€ 18.769.000
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: wethouder Mevr. S.G.P. Suij
Dagelijks Bestuur: wethouder Mevr. S.G.P. SuijOntwikkelingen
In 2020 is ziekteverzuimbegeleiding van MBO-studenten aan het basistakenpakket van Jeugdgezondheidszorg toegevoegd. Ook is het repressief toezicht op de Wmo officieel vastgesteld op 0,3 fte. De GGD Zeeland heeft incidenteel extra geld gekregen om de wachtlijst Veilig Thuis weg te werken.
Op het snijvlak van Veilig Thuis en Jeugdzorg is het traject Vaart in Veiligheid opgestart. Dit traject beoogt het verkorten van de veiligheidsketen voor jongeren. Veilig Thuis is hierin een belangrijk onderdeel.2020 heeft vooral in het teken gestaan van de aanpak van corona. De GGD heeft vanuit Infectieziektebestrijding en de GHOR de aanpak van het virus in Zeeland geregisseerd en uitgevoerd. Door het inzetten van eigen personeel daarvoor zijn een aantal taken niet of minder intensief uitgevoerd. GGD Zeeland houdt de gemeenten op de hoogte van de gevolgen voor de uitvoering van reguliere taken. De jaarrekening 2020 zal meer duidelijkheid geven over de precieze gevolgen en over de vergoeding van de extra gemaakte kosten door het Rijk.
Op verzoek van de raden werkt de GGD Zeeland verder aan een nieuwe opzet van de begroting, waarin duidelijker wordt geformuleerd wat de doelen en resultaten zijn.
In 2020 is er een businesscase gemaakt voor het plan Zeeuwse Samenwerking Sociaal Domein. Besluitvorming hierover door de 13 Zeeuwse gemeenten kan in 2021 zorgen voor veranderingen bij de GR GGD Zeeland.
Tevens loopt er een onderzoek naar de mogelijkheden van verdergaande samenwerking met VRZ en RUD.
De huisvestingsplannen van de GGD Zeeland zijn in afwachting van deze onderzoeken en de besluitvorming daarover even geparkeerd.Risico’s
Risico's zijn vooral gelegen in de huisvestingsplannen. De financiële ontwikkelingen hiervan zijn nog niet bekend. Het risico is dat de GGD Zeeland gelegitimeerd meer taken krijgt en duurder wordt. Blijvend aandacht voor het onderscheid tussen wettelijke taken en taken die per gemeente ingekocht worden is daarbij van belang. Ook dit wordt meegenomen in de businesscase van ZSSD. Mogelijk zijn er financiële risico’s als gevolg van de inzet voor de bestrijding van het coronavirus.
Financieel resultaat 2019
Het resultaat over 2019 is € 621.000 positief Dit staat los van de financiering van de jeugdhulp.
Financieel belang
Voor 2021 bedraagt de bijdrage aan de GGD Zeeland € 2.275.828 (2020: € 2.235.053), onderverdeeld in:
• Wet publieke gezondheid, gemeentelijke projecten en verwijsindex: € 1.014.384 (2020 € 991.724)
• Jeugdgezondheidszorg Uniform en Rijksvaccinatieprogramma: € 979.216 (2020: € 960.985)
• Jeugdgezondheidszorg Maatwerk: € 60.752 (2020: € 59.395)
• Veilig Thuis: € 221.476 (2020: € 222.949)
• Wijkteams Jeugd € 100.000
Inkoopbureau jeugd Zeeland kosten 2021 voor maatwerkdienstverlening 18 + (zorg in natura) € 12.456.554; de kosten geëscaleerde zorg € 3.846.855 en de uitvoeringskosten voor de Inkooporganisatie zelf € 263.077. Totaal € 16.566.486Rapportages aan de Raad
EvaluatiesRapportages vinden plaats via de jaarstukken en de begroting. In 2018 informeerde de GGD Zeeland de gemeenteraad ook in een raadinformatiebijeenkomst, georganiseerd samen met RUD Zeeland en Veiligheidsregio Zeeland. Daarnaast is er een digitale informatiebrief.
- Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Naam
Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Vestigingsplaats
Middelburg
Website
Programma
Veiligheid
Portefeuillehouder
J.A.H. Lonink
Doel en openbaar belang
De Veiligheidsregio richt zich op het vergroten van de veiligheid van de Zeeuwse bevolking en bezoekers. Dit strekt zich uit van het voorkomen van - en voorbereiden op - ongevallen en rampen, tot het verhelpen van de situatie bij ongevallen en rampen.
Eigen Vermogen
31-12-2019
€ 3.671.380
Vreemd Vermogen
31-12-2019
€ 34.591.356
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten.
Veiligheidsregio Zeeland bestaat uit Brandweer Zeeland, GHOR (geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio), Gemeenschappelijke Meldkamer Zeeland en risico- en crisisbeheersing. De Veiligheidsregio werkt nauw samen met diverse netwerkpartners waaronder politie, Rijkswaterstaat en defensie.Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks bestuur: Burgemeester Dhr. J.A.H. Lonink (voorzitter)
Algemeen bestuur: Burgemeester Dhr. J.A.H. Lonink (voorzitter)Ontwikkelingen
Per 1-1-2020 is mevrouw Joke Gaemers aangesteld als de nieuwe Directeur Publieke Gezondheid.
• Het Regionaal Risicoprofiel 2019-2022 is in 2020 ter consultatie voorgelegd aan de gemeenteraden en daarna vastgesteld. Het Regionaal Risicoprofiel vormt input voor het opstellen van het nieuw meerjarenbeleidsplan van VRZ. Dit beleidsplan zal in het voorjaar 2021 voor een zienswijze worden voorgelegd aan de gemeenteraden.
• Vanuit de besturen van GGD, VRZ en RUD is de wens uitgesproken om een verkenning te doen naar samenwerkingsmogelijkheden van deze gemeenschappelijke regelingen.
Adviesbureau Berenschot heeft de opdracht gekregen om invulling te geven aan deze verkenning. De gemeenteraden worden via de raadsklankbordgroep en nieuwsbrieven geïnformeerd over de voortgang.Risico’s
• De brandweerzorg staat, ook landelijk gezien, de komende jaren onder toenemende druk als gevolg van diverse wettelijke en maatschappelijke ontwikkelingen. De druk op vrijwilligheid neemt toe; de paraatheid van de posten neemt, net name overdag, af.
• De kosten lopen gestaag op. Daarnaast wordt er al geruime tijd op gewezen dat de meerjarenraming een verwachte stijging van de kapitaalslasten laat zien.Financieel resultaat 2019
Het resultaat voor mutaties aan de reserves in 2019 is € 891.277 positief
Financieel belang
De bijdrage voor 2020 is € 4.172.000
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesIn 2018 zijn de de jaarrekening 2017, de begroting 2019 en de 1e begrotingswijziging 2019 voor zienswijzen aan de gemeenteraad voorgelegd.
- Arbeidsintegratiebedrijf Dethon
Naam
Arbeidsintegratiebedrijf Dethon
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Sociaal Domein
Portefeuillehouder
J. Vervaet
Doel en openbaar belang
Uitvoering namens de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen van de Wet sociale werkvoorziening (welke per ingang van 1-1-2015 is vervallen).
Visie (van Dethon)
Dethon ontwikkelt de persoonlijke capaciteiten van zijn werknemers en cliënten naar werk.Missie (van Dethon)
Dethon is hèt arbeidsontwikkelbedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. Dit betekent het meest gerenommeerde bedrijf dat zoveel mogelijk passende arbeid creëert en werkt aan de arbeidsontwikkeling en integratie van medewerkers en cliënten, onder meer door middel van de uitvoering van de regelingen voor gesubsidieerde arbeid. Dat doet Dethon door met een efficiënte en bedrijfsmatig werkende organisatie producten en diensten te leveren die goed, gewild en maatschappelijk relevant zijn.Eigen Vermogen
31-12-2019
€ 1.783.000
Vreemd Vermogen
31-12-2019
€ 11.002.000
Partners
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: Wethouder Dhr. J. Vervaet is voorzitter en lid van het Dagelijks Bestuur van het bestuur van Dethon.
In het Algemeen Bestuur zitten namens de gemeenteraad dhr. L. de Beleir en dhr. J. Ellen. Plaatsvervangend lid, Dhr. J.P. Casteleijn.Ontwikkelingen
Binnen Dethon werkt de directie aan een cultuuromslag van de organisatie. Re-integratie en ontwikkeling van de werknemers en re-integratie kandidaten staat hierbij centraal.
De afspraken tussen de gemeenten en Dethon zijn in een dienstverleningsovereenkomst vastgelegd.
De kwartiermaker heeft een plan van aanpak opgesteld. De implementatie heeft hij deels begeleid en overgedragen aan de directie. De financiële consequenties van het plan van aanpak zijn verwerkt in de begroting 2021.
Het Algemeen Bestuur van Dethon heeft besloten het VOC te verkopen.Risico’s
Wij hebben de voorziene tekorten in onze financiële stukken opgenomen. Wij kijken met de begeleidingscommissie of er meer besparingen mogelijk zijn.
Financieel resultaat 2019
De jaarrekening 2019 sluit met een tekort van € 2,2 miljoen. Het aandeel van Terneuzen hierin is € 1,1 miljoen. Het Algemeen Bestuur van Dethon haalt van het totale tekort van € 300.000 uit de eigen reserve. Hierdoor is het aandeel van onze gemeente gelijk aan het begrote bedrag: € 987.000.
Het geraamde tekort van Dethon over 2021 is € 2,2 miljoen. het aandeel van Terneuzen is € 1,138 miljoen.
Financieel belang
Een eventueel tekort van Dethon komt volledig ten laste van de aangesloten gemeenten, nadat in eerste instantie het weerstandsvermogen bij Dethon zelf is aangesproken. De subsidie die wij per bij Dethon werkzame SW medewerker ontvangen wordt overgemaakt aan Dethon.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesJaarrekening, begroting en tussentijdse financiële rapportages leggen wij aan de raad voor
- North Sea Port SE
Naam
North Sea Port SE
Vestigingsplaats
Sas van Gent
Website
Programma
Economie
Portefeuillehouder
J.A.H. Lonink
Doel en openbaar belang
De gemeente Terneuzen streeft via aandeelhouderschap in North Sea Port SE naar:
- De borging van nautisch beheer en toegankelijkheid van de Zeeuwse havens;
- Stimulering van economische bedrijvigheid en ontwikkeling in Zeeland;
- Bevordering van duurzame werkgelegenheid in de provincie Zeeland, zowel direct via North Sea Port als indirect via de aan de haveninfrastructuur verbonden ondernemingen.
Eigen Vermogen
31-12-2019
€ 416.533.000
Vreemd Vermogen
31-12-2019
€ 490.716.000
Partners
De gemeente Terneuzen is voor 8,33% aandeelhouder van North Sea Port SE.
Overige aandeelhouders zijn:
Provincie Zeeland : 25%
Gemeente Borsele: 8,33%
Gemeente Vlissingen: 8,33%
Stad Gent : 48,52 %
Gemeente Evergem: 0,03%
Gemeente Zelzate: 0,005%
Provincie Oost Vlaanderen: 1,445%Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Burgemeester Dhr. J.A.H. Lonink
Wethouder Dhr. B. van Assche (vervanger)Ontwikkelingen
Het fusietraject tussen Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent is in 2018 afgerond. In 2019 is de gemeenschappelijke Regeling Zeeland Seaports (GR ZSP) opgeheven. De gemeente Terneuzen is nu rechtstreeks aandeelhouder van North Sea Port.
In 2020 zijn de aandeelhouders van is North Sea PortSP gestart met het traject om tot een aandeelhoudersstrategie North Sea Port te komen. Tevens vindt in 2020 een marktconsultatie plaats, waarbij wordt bezien of en in hoeverre er aanleiding is om te komen tot bijstelling van de hoogte en duur van de garanties. Voor beide trajecten zijn wij afhankelijk van de voortgang, bij NSP maar naar verwachting worden ze begin 2021 afgerond. Bij de fusie zijn afspraken gemaakt over dividend uitkeringen. Zolang er garanties zijn van de Zeeuwse aandeelhouders wordt geen dividend uitgekeerd. Aangezien de garanties voor North Sea Port Netherlands tot 2028 lopen wordt op korte termijn geen dividend voorzien.
Risico’s
De gemeente Terneuzen heeft een belang van 8,33% in North Sea Port SE. Indien er in de toekomst verliezen worden geleden kan de situatie ontstaan dat het eigen vermogen ontoereikend wordt. In dat geval kunnen garanties ingeroepen worden. Het totaal aan garanties bedraagt op 31-12-2020 €505 miljoen. Voor de gemeente Terneuzen betekent dit dat er een bedrag van € 87,1 miljoen opgevraagd kan worden. Indien garanties worden ingeroepen heeft North Sea Port SE in het kader van de fusie een vrijwaring verleend aan de garanten voor de situatie dat de garanten door de geldgevers worden aangesproken onder de garanties. Op dit moment zijn deze risico's niet aan de orde en wordt niet verwacht dat deze risico's zich zullen voordoen.
Financieel resultaat 2019
Het resultaat van North Sea Port over 2019 is €25,3 miljoen positief.
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder van North Sea Port SE voor 8,33%.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe gemeenteraad krijgt jaarlijks de jaarrekening/jaarverslag en de begroting en meerjarenraming van de GR ZSP aangeboden. De gemeenteraad heeft de mogelijkheid bezwaren over de jaarrekening en gevoelens over de begroting kenbaar te maken. Het jaarbericht van North Sea Port SE wordt ter kennisname aan de raad aangeboden. De gemeenteraad wordt periodiek geïnformeerd over de ontwikkelingen in het havengebied in de aandeelhouderscommissie van North Sea Port.
- Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV)
Naam
Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Sociaal Domein
Portefeuillehouder
B. van Assche
Doel en openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling kent drie taken:
- Leerlingenvervoer;
- Wmo vervoer;
- Vervoer Jeugdzorg
- aanvullend openbaar vervoer (verantwoording Provincie Zeeland).
De wettelijke basis voor het leerlingenvervoer is terug te vinden in de onderscheiden onderwijswetten; Wet primair onderwijs, Wet voortgezet onderwijs en de Wet expertisecentra. De wetten zijn vertaald in lokale verordeningen.
Een belangrijk deel van het takenpakket is gebaseerd op de keuze die de gemeenteraad heeft gemaakt ten aanzien van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het collectief Wmo vervoer is vanaf 1 januari 2017 een zogeheten algemene voorziening, toegankelijk voor personen met functiebeperkingen die niet aan het openbaar vervoer kunnen deelnemen.
Daarnaast vult de gemeenschappelijke regeling op verzoek van de openbaar vervoersautoriteit (de Provincie Zeeland) een aanvullend aanbod in voor het openbaar vervoer: de Haltetaxi.Eigen Vermogen
31-12-2019
€ 130.000
Vreemd Vermogen
31-12-2019
€ 389.000
Partners
Gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks bestuur: Wethouder dhr. B. van AsscheOntwikkelingen
Het CVV kijkt in samenwerking met met de drie gemeenten naar de mogelijke beheersing van de kosten van het leerlingenvervoer. Dit zal overigens met name beleidsmatig zijn en niet zozeer door aanpassingen binnen het CVV.
De provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer.
Alle Zeeuwse gemeenten onderzoeken samen met de provincie of samenwerking mogelijk is op het gebied van vervoer. Een extern bureau onderzoekt mogelijkheden om de verschillende vervoersstromen te combineren.In 2020 vond het faillissement van TCR en de nieuwe aanbesteding van het leerlingenvervoer plaats. Beide ontwikkelingen leidden tot hogere kosten.
Vanwege de corona-crisis werden er minder ritten gereden, maar we hebben wel bepaalde garanties aan de uitvoerders gegeven voor de continuïteit.Risico’s
De risico’s (en de mogelijkheden om risico’s te beheersen) zitten met name bij de gemeenten zelf. Het CVV voert enkel uit.
De kosten van het leerlingenvervoer zullen stijgen als gevolg van de nieuwe aanbesteding die recent heeft plaatsgevonden. Met de nieuwe aanbesteding voorkomen we ook het risico dat een aanbieder onder de prijs werkt en risico op faillissement.Financieel resultaat 2019
Batig saldo is € 0 Alle uitgaven komen ten laste van de deelnemende gemeenten.
Financieel belang
Het aandeel van de gemeente Terneuzen in het vervoer
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesElk jaar informeren wij de gemeenteraad door middel van een brief met uitleg over de jaarrekening en de nieuwe begroting.
De gemeenteraad kan hierop wensen en bedenkingen uitspreken. - Belastingsamenwerking Sabewa Zeeland
Naam
Belastingsamenwerking Sabewa Zeeland
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Algemene dekkingsmiddelen
Portefeuillehouder
drs. F.O. van Hulle
Doel en openbaar belang
Sabewa Zeeland is een uitvoeringsorganisatie, die de heffing en invordering verzorgt van waterschapsbelastingen (zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing en de watersysteemheffingen) en gemeentelijke belastingen (zoals de onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing, afvalstoffenheffing, honden-, toeristen- en forensenbelasting). De bezwaar- en beroepschriften gericht tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken behandelt Sabewa Zeeland ook. Daarnaast worden de taken en werkzaamheden in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) voor de bij Sabewa Zeeland aangesloten gemeenten uitgevoerd.
Eigen Vermogen
31-12-2019
€ 238.822
Vreemd Vermogen
31-12-2019
€ 318.050
Partners
De gemeenten Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Reimerswaal, Sluis, Terneuzen, Tholen en het waterschap Scheldestromen
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen bestuur: wethouder de heer drs. F.O. van Hulle, plaatsvervangend lid wethouder mevrouw P.A.F. Stoker.Ontwikkelingen
Sabewa Zeeland investeert in het verbeteren van de dienstverlening. Zij doet dit aan de hand van twee speerpunten, namelijk het tijdig en juist opleggen van aanslagen gevolgd door een tijdig inningsproces, en het ontwikkelen van een uitvoeringsorganisatie naar een samenwerkingspartner voor de deelnemers.
Vanaf 1 januari 2022 moeten woningen op basis van gebruiksoppervlakte in plaats van inhoud worden gewaardeerd. Dit is een eis van de Waarderingskamer. Sabewa Zeeland inventariseert samen met de deelnemende gemeenten, als beheerders van de BAG-registratie, de gebruiksoppervlakten.
Risico’s
Geen andere risico's dan wanneer de gemeente deze taken zelfstandig zou uitvoeren.
Financieel resultaat 2019
Sabewa Zeeland heeft 2019 afgesloten met een positief rekeningresultaat van afgerond € 145.172.
Financieel belang
De kosten worden als volgt over de deelnemers verdeeld. 1) Waarderen: op basis van het aantal objecten, 2) Heffen: op basis van het aantal aanslagregels, 3) Innen: op basis van het aantal aanslagregels.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesSabewa Zeeland verstrekt aan de hand van haar planning en control cyclus diverse rapportages aan de raad. Het betreft de begroting en meerjarenraming, begrotingswijzigingen en de jaarrekening. Daarnaast verstrekt Sabewa ook bestuursrapportages.
- Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)
Naam
Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Volksgezondheid en Milieu
Portefeuillehouder
B. van Assche
Doel en openbaar belang
Doel
De doelstelling van de RUD Zeeland is om de opgedragen taakonderdelen van het omgevingsrecht professioneel, doelmatig en conform vastgelegde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen uit te voeren.Uitvoering
De RUD Zeeland voert ten behoeve van de deelnemers de milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving uit.Eigen Vermogen
31-12-2019
€ 1.438.783
Vreemd Vermogen
31-12-2019
€ 1.749.494
Partners
Alle gemeenten in Zeeland, Waterschap Scheldestromen en Provincie Zeeland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks Bestuur: wethouder Dhr. B. van Assche
Algemeen Bestuur: wethouder Dhr. B. van Assche, plaatsvervangend lid Dhr. drs. F.O. van HulleOntwikkelingen
In 2020, na opstellen van de ontwerpbegroting 2021, is tot invoering van P*Q besloten. Voor Terneuzen betekent dit een structurele verlaging van de deelnemersbijdrage van afgerond € 38.000.
In de begroting is de VZG richtlijn (indexering en reservevorming) toegepast, conform onze zienswijze.In 2020 is ingestemd met een voorstel om een verkenning uit te voeren naar de toekomst van de RUD Zeeland. Het doel van deze verkenning is te onderzoeken hoe een goede, robuuste en toekomstbestendige samenwerking bereikt en geborgd kan worden binnen de gemeenschappelijke regeling, hoe de RUD Zeeland haar werk goed kan doen en een goede robuuste Omgevingsdienst voor Zeeland kan zijn. Dus hoe we samen kunnen zorgen voor een schoon en gezond Zeeland.
Er speelt in deze periode veel bij de RUD, zoals implementatie P*Q, de verkenning samenwerking met GGD en VZG, het aflopen van het contract huisvesting/PIOFACH, de nieuwe rol als coördinator bij uitvoering Brikstaken BRZO-bedrijven. Deze onderwerpen komen ongetwijfeld terug in de verkenning.Risico’s
De RUD Zeeland omschrijft 5 risico's met een grote kans en hoog risico. Eén er van is de implementatie van de Omgevingswet. Inmiddels is gebleken dat de implementeatie van deze wet is uitgesteld naar 1 jan 2022.
In de bestuursrapportages rapporteert de RUD Zeeland wat de omvang van de risico's zijn en welke maatregelen er zijn genomen.Financieel resultaat 2019
Het resultaat over 2019 is € 127.107 negatief.
Financieel belang
Vaste verdeelsleutel aangevuld met bedrag uit Algemene Uitkering.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDoor middel van begroting en jaarrekening.
Overige verbonden partijen
- Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS)/aan-z
Naam
Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS)/aan-z
Vestigingsplaats
Axel
Website
Programma
Sociaal domein
Portefeuillehouder
P.A.F. Stoker
Doel en openbaar belang
Het GOL aan-z heeft tot doel inwoners van het werkgebied (Terneuzen, Assenede, Wachtebeke, Kaprijke, Sint-Laureins) te ondersteunen bij het zelfstandig leven en participeren in de samenleving. Aan-z doet dit door het versterken van structuren, sociale netwerken en eigen mogelijkheden van mensen. Aan-z richt zich daarbij in ieder geval op kwetsbare burgers en werkt samen met sterke burgers aan de leefbaarheid in buurten en wijken.
Eigen Vermogen
31-12-2019
€ 255.490
Vreemd Vermogen
31-12-2019
€ 754.670
Partners
De gemeente Terneuzen en de Belgische gemeenten Assenede, Kaprijke, St. Laureins en Wachtebeke.
Bestuurlijk belang
Dagelijks bestuur: Wethouder mw. P.A.F. Stoker
Algemeen bestuur: Wethouder mw. P.A.F. Stoker
In het Algemeen Bestuur zitten namens de gemeenteraad mw. M.I.R. Hemelsoet-de Jaeger, dhr. J.P. Casteleijn en dhr. P. Balcaen.Ontwikkelingen
In 2020 voerde aan-z het projectplan transitie zo-net uit. De algemene voorziening huishoudelijke hulp zo-net is gestopt. Met klanten van zo-net voerden de Wmo-consulenten van aan-z een keukentafelgesprek. Ruim 90% van de klanten krijgt een maatwerkvoorziening huishoudelijke hulp.
Daarnaast is de Europese wetgeving aangepast op het gebied van grensoverschrijdende samenwerkingsverbanden. Voor aan-z betekent dit een omzetting van Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam (GOL) naar een Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS). Deze wijzigingen zal het bestuur van aan-z verwerken in de statuten en in 2020 ter vaststelling aanbieden aan de raad.De provincie Zeeland treedt op als toezichthouder vanaf de begroting 2021 en jaarrekening 2019.
Risico’s
We hebben in het sociaal domein hogere uitgaven, dan we inkomsten ontvangen van het rijk. In 2019 besloten we om met een taakstelling in het sociaal domein te werken.
aan-z verleent de toegang tot de individuele voorzieningen van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet. Met name op het gebied van de Jeugdwet zit een fors tekort. De gemeente en aan-z werken samen aan het beter monitoren van de uitgaven en inzicht krijgen in aantallen klanten en soort hulpvragen. We stellen samen plannen op om de hulp op de juiste plaats terecht te laten komen en waar mogelijk de uitgaven in het sociaal domein onder controle te krijgen.Financieel resultaat 2019
Aan-z sloot 2019 af met een positief resultaat van € 150.280.
Financieel belang
De budgetsubsidie die wij in 2018 beschikbaar stelden bedroeg € 4.822.210 inclusief project- en overige subsidies en de bijdrage aan Zo-net.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesBij "ontwikkelingen" leest u de uitgebreide toelichting op het voorstel dat de raad op 8 november 2018.
- BGTS Kanaalzone
Naam
BGTS Kanaalzone
Vestigingsplaats
Gent
Website
Programma
Economie
Portefeuillehouder
J.F. Begijn
Doel en openbaar belang
Het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam – sinds 4 december 2015 werkend onder de naam Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) Kanaalzone - heeft tot doel het grensoverschrijdende overleg en de grensoverschrijdende samenwerking tussen de deelnemers voor hun gemeenschappelijke belangen te bevorderen.
Het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam zet zich in om het in lid 1 aangegeven doel te bereiken door:
- De beleidsmatige afstemming te bevorderen en te ondersteunen gericht op de reali-satie van het in lid 1 aangegeven doel;
- Het opstarten en uitvoeren van structurele samenwerkingsprojecten gericht op de realisatie van het in lid 1 aangegeven doel.
De uitvoering van taken gaat niet gepaard met overdracht van bevoegdheid van de deel-nemers aan het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam.
Eigen Vermogen
31-12-2019
€ 4.500
Vreemd Vermogen
31-12-2019
€ 0
Partners
- Gemeente Terneuzen
- Stad Gent (België)
- Gemeente Evergem (België)
- Gemeente Zelzate (België)
Bestuurlijk belang
Raad van Bestuur: Burgemeester J.H. Lonink en wethouder J. Begijn
Algemene Vergadering: Burgemeester Lonink en wethouder Begijn, de heren G. Meij (VVD) en E. Jonker (Groen Links)Ontwikkelingen
In de laatste vergadering is gesproken over het toevoegen van de gemeenten Vlissingen en Borsele aan de BGTS Kanaalzone zodat alle gemeenten in het nieuwe havengebied deel uitmaken.
De BGTS kan formeel nog een belangrijke rol spelen waar het gaat om aanvragen subsidie bij grensoverschrijdende projecten en het overhevelen van bepaalde bevoegdheden in dit verband.
Daarnaast wordt gekeken of de BGTS Kanaalzone omgevormd kan worden naar een BGTS North Sea Port District, waaraan naast de 6 gemeenten, ook de provincies Oost Vlaanderen en Zeeland deel van uitmaken.Risico’s
Er zijn geen risico's.
Financieel resultaat 2019
Het bankrekening saldo bedraagt € 4.500. Voor 2019 was het resultaat nihil.
Financieel belang
Statutair draagt de gemeente jaarlijks € 0 bij.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesVerslagen van de vergadering worden ter kennisname aan de Raad voorgelegd.
Vennootschappen en coöperaties
- Aandelenbezit N.V. BNG Bank
Naam
Aandelenbezit N.V. BNG Bank
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Programma
Algemene Dekkingsmiddelen.
Portefeuillehouder
drs. F.O. van Hulle
Doel en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Hiermee is de bank essentieel voor de publieke taak. De kerntaak is om tegen lage tarieven krediet te verstrekken aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De gemeente neemt deel in het maatschappelijk kapitaal van de N.V. BNG Bank.
Eigen Vermogen
31-12-2019
€ 4.887 miljoen
Vreemd Vermogen
31-12-2019
€ 144.802 miljoen
Partners
De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Wethouder Dhr. Drs. F.O. van HulleOntwikkelingen
In 2019 vonden geen veranderingen in de relatie met de gemeente plaats. Er zijn geen belangrijke wijzigingen te verwachten.
BNG Bank is onze huisbankier. Onze bestaande financieringsovereenkomst bij de BNG Bank is per 1 januari 2019 voor onbepaalde tijd verlengd. Met onze huisbankier hebben we een financieringsovereenkomst afgesloten met een (variabele) basisrente. We worden nu door de BNG Bank geïnformeerd over een toekomstige wijziging van deze basisrente naar aanleiding van recente Europese regelgeving en de gevolgen hiervan voor onze overeenkomst. De huidige contractuele basisrentes voldoen niet meer aan de nieuwe regels. Een variabele basisrente kan de Eonia of de Euribor zijn. De Eonia zal voor het laatst op 3 januari 2022 worden gepubliceerd en de Euribor is ook onzeker. Er zijn nieuwe basisrentes geïntroduceerd die als alternatief voor de bestaande basisrentes kunnen dienen. Een voorbeeld van zo'n nieuwe basisrente betreft de sinds oktober 2019 door de Europese Centrale Bank gepubliceerde €STR. Naar verwachting zal deze €STR de nieuwe norm voor de basisrente zijn. De financieringsovereenkomst met onze huisbankier zal hierop aangepast worden waardoor we voldoen aan de meest recente Europese regelgeving.
Risico’s
De BNG Bank heeft een triple-A rating, zodat nauwelijks sprake is van lopende risico's uit de deelneming aan deze verbonden partij. De BNG Bank is een van de meest kredietwaardige banken ter wereld. De sterke solvabiliteitsratio van de BNG Bank komt tot uitdrukking in de hoge Tier 1-ratio. De Tier 1-ratio is in 2019 stabiel gebleven op een hoog niveau van 38% (2018 : 38%) en daardoor ligt de kapitalisatie van de BNG Bank substantieel boven de Europese Centrale Bank (ECB) vereiste van 10,6 %. Door de toename van het balanstotaal daalde de leverage ratio van de bank ten opzichte van ultimo 2018 naar 3,4% (2018: 3,8%). In Europees verband is hier 3% afgesproken. De bank voldoet daarmee ruimschoots aan de eisen aan het eigen vermogen.
Financieel resultaat 2019
De nettowinst van BNG Bank over 2019 bedraagt € 163 miljoen (2018: € 337 miljoen). BNG Bank stelt voor om € 71 miljoen uit te keren aan aandeelhouders. Dit is 50% van de nettowinst na aftrek van dividend aan de verschaffers van hybride kapitaal. Het dividend bedraagt € 1,27 per aandeel van nominaal € 2,50 (2018: € 2,85 dividend per aandeel).
De gemeente is aandeelhouder en beschikt over 45.474 aandelen. Hierop vindt jaarlijks een dividenduitkering plaats. Over het jaar 2019 ontvangen we een bedrag van € 57.750 aan dividend. De halfjaarcijfers 2020 worden gepubliceerd op maandag 7 september 2020.Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder en beschikt over 45.474 aandelen. Hierop vindt jaarlijks een dividenduitkering plaats.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesIn 2018 hebben geen rapportages aan de Raad plaatsgevonden.
- Aandelenbezit PZEM (voormalig N.V. Delta)
Naam
Aandelenbezit PZEM (voormalig N.V. Delta)
Vestigingsplaats
Middelburg
Website
Programma
Economie
Portefeuillehouder
drs. F.O. van Hulle
Doel en openbaar belang
Delta N.V. komt voort uit de fusie in 1991 tussen Watermaatschappij Zuid West Nederland (WMZ) en de Provinciale Energie Maatschappij (PZEM). Delta N.V. was een zelfstandige multi-utility onderneming op het gebied van energie, netwerken en afvalverwerking en is inmiddels na gedwongen splitsing/verkoop van een aantal bedrijfsonderdelen van naam gewisseld en heet nu PZEM NV. De aandelen zijn in het bezit van Zeeuwse, Brabantse en Zuid-Hollandse gemeenten en de provincie Zeeland. Het publiek belang komt voort uit het waarborgen van wettelijk gedefinieerde publieke belangen (Evides, EPZ) en duurzame werkgelegenheid (in Zeeland). Daarbij geldt als uitgangspunt een risicoprofiel passend bij een publieke aandeelhouder.
Missie en Visie
Het werkgebied van PZEM NV is aanmerkelijk kleiner dan voorheen. Resteert het waterbedrijf Evides (50% aandelen), 70% aandelen EPZ (kerncentrale Borsele) , 50% aandelen in de Sloecentrale en het gereorganiseerde Wholesalebedrijf (100 % aandelen). De gemeente Terneuzen is voor 7,35% aandeelhouder in Delta N.V. Er zijn geen smart doelstellingen geformuleerd die de gemeente nastreeft voor het aandeelhouderschap van PZEM N.V.Eigen Vermogen
31-12-2019
€ 1.346.621.000
Vreemd Vermogen
31-12-2019
€ 940.039.000
Partners
Aandeelhouder van PZEM N.V. zijn:
- Provincie Zeeland 50%;
- Zeeuwse gemeenten 46,5% waarvan de gemeente Terneuzen 7,35%;
- 0,1% provincie Noord-Brabant en Zuid Holland;
- 3,4% gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-Holland.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: Wethouder Dhr. Drs. F.O. van Hulle, plaatsvervangend lid, wethouder Dhr. J.F. BegijnOntwikkelingen
In de aandeelhoudersstrategie die eind 2017 is vastgesteld wordt aangegeven dat de aandeelhouders streven naar participatie en activiteiten met een beperkt risicoprofiel en dat commerciele energieproductie- en leveringsactiviteiten niet bij publieke aandeelhouders passen. Tevens is opgenomen dat de aandeelhouders de aandelen van PZEM in Evides rechtstreeks willen houden. Een oplossing voor een verdere herstructurering van Wholesale en EPZ is nog niet gevonden.
In de aandeelhouderstrategie is opgenomen dat de aandeelhouders de aandelen van PZEM NV in Evides NV graag rechtstreeks willen houden. Een werkgroep heeft de mogelijkheden van verhanging van de aandelen Evides in 2019 verder uitgewerkt. EDF overweegt haar 50% belang in de Sloecentrale te vervreemden. PZEM beraadt zich op de strategische opties die hieruit kunnen ontstaan voor PZEM, waar wij als aandeelhouders een oordeel over zullen moeten vormen.
In de aandeelhoudersstrategie die eind 2017 is vastgesteld wordt aangegeven dat de aandeelhouders streven naar participatie en activiteiten met een beperkt risicoprofiel en dat commerciële energieproductie- en leveringsactiviteiten niet bij publieke aandeelhouders passen. Een oplossing voor een verdere herstructurering van Wholesale en EPZ is nog niet gevonden. De Coronacrisis zal impact hebben op de financiële stromen van het bedrijf. Omdat PZEM N.V. nog niet structureel winstgevend is wordt op korte termijn geen dividend voorzien.Risico’s
PZEM N.V. is actief op verschillende energiemarkten en wordt daarbij geconfronteerd met een groot aantal risico's. Het gaat daarbij om risico's die voortkomen uit de samenstelling van de handelsportefeuille en risico's die voortkomen uit economische, financiële en juridische ontwikkelingen. Deze risico's zijn inherent aan de strategische keuze en de activiteiten van PZEM NV en behoren tot het risicoprofiel van de onderneming.
Financieel resultaat 2019
PZEM heeft een netto resultaat over 2019 van € 19,812 miljoen positief
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder van de NV voor 7,35 %.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe gemeenteraad wordt geïnformeerd over belangrijke besluiten die aan de aandeelhouders worden voorgelegd. De jaarrekening wordt jaarlijks ter informatie aan de gemeenteraad gestuurd.