Veiligheid

Taakvelden

Wat willen we bereiken?

We streven naar een veilige leefomgeving die voor iedereen aangenaam is om in te wonen en om te gebruiken

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Meer inzet van BOA's en we stellen het VTH-beleid Zeeland 2021 vast in juni 2021

doorlopend

Toelichting

Deze handhaving betreft handhaving op het gebied van bouwen, milieu, brandveiligheid, openbare ruimte en openbare orde. Het toezicht en de handhaving in de fysieke leefomgeving voeren wij uit volgens het Integraal Handhavingsplan Zeeuws-Vlaanderen (2017-2020). Dit plan krijgt in 2021 vervolg in een zeeuws breed VTH-beleidsstrategie, welke we in juni 2021 vaststellen. Jaarlijks stellen wij een handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP) op, waarin wij concreet aangeven welke taken we op het terrein van toezicht en handhaving uitvoeren. De burgemeester is verantwoordelijk voor het toezicht en handhaving op het gebied van openbare orde en de Drank- en Horecawet. Recent is de aandacht gericht op toezicht en handhaving in verband met de COVID-19 crisis. Samenwerking met de politie in combidiensten in verband met de noodverordening. Samen met de toezichthouders van Omgeving en Economie hebben de BOA’s overlegd met ondernemers om de COVID-19 maatregelen zo goed mogelijk en ondernemersvriendelijk toe te passen. Dit gaat door in 2021. Op die manier willen wij zorgen voor een veilige en gezonde gemeente, waar het goed wonen, werken en recreëren is.

De BOA's zetten we primair in op:
1. Preventie/vroegsignalering (jeugd/jongeren) en toezicht op leefomgeving / zichtbare aanwezigheid in openbare ruimte, met name rondom uitgaan en evenementen
2. Aanpak woonoverlast, rechtmatigheid van bewoning, adresonderzoeken
3. Aanpak verpaupering woonkernen (uitvoering KLUS, leefbaarheid)
4. Handhaving op naleving van de beleidsnotitie arbeidsmigranten
5. Parkeeroverlast (m.n. binnenstad Terneuzen)
6. Uitvoering handhavingstaken artikel 13b Opiumwet (wet Damocles)
7. Controle op drank- en horecawet
8. Toezicht en handhaving in crisissen. In 2020 was dit vanwege de COVID-19 crisis (handhaving noodverordening).

Het college heeft besloten geweldsmiddelen zoals een wapenstok toe te staan bij uitoefening van de BOA-taken. Dat gebeurt in eerste instantie in de vorm van een pilot in 2021. Goedkeuring van de Driehoek is hiervoor nog nodig om te starten in 2021.

Wat willen we bereiken?

We versterken de samenwerking tussen zorg en veiligheid

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Vroeg signaleren van problemen samen met onze ketenpartners.

doorlopend

Toelichting

We continueren onze netwerkoverleggen met betrekking tot bijvoorbeeld verwarde personen.

In afstemming en nauwe samenwerking met andere organisaties, vindt een (projectmatige) aanpak plaats van de problematiek die wordt veroorzaakt door de spanningen tussen (groepen) inwoners in onze gemeente. Wij geven dit extra aandacht. Het primaire doel is te voorkomen dat het aantal betrokkenen groter wordt of verder criminaliseert. Uiteraard blijven daarnaast politie en OM hun repressieve rol vervullen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Een preventieve aanpak en voorkomen van escalatie.

doorlopend

Toelichting

Ook hier geldt dat we diverse netwerkoverleggen voeren om escalatie van problematiek met bijvoorbeeld verwarde personen en overlastgevende en/of criminele jongeren zo goed mogelijk te voorkomen.

Wat willen we bereiken?

We willen geen uitbreiding van het aantal coffeeshops.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

We handhaven het maximumbeleid met ten hoogste één coffeeshop en we nemen niet deel aan het experiment gesloten coffeeshopketen.

doorlopend

Toelichting

In ons coalitieakkoord 2018-2022 is afgesproken dat de gemeente Terneuzen zich niet zal aanmelden voor een experiment voor een gesloten coffeeshopbeleid. Gemeente Terneuzen heeft zich derhalve niet aangemeld voor het nog te starten experiment.

Wat willen we bereiken?

We willen nieuwe vormen van (georganiseerde) criminaliteit en ondermijning tegengaan.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Werken aan een passende integrale aanpak.

doorlopend

Toelichting

In samenwerking met diverse ketenpartners zetten we de (integrale) controles in de strijd tegen criminaliteit en ondermijning voort. Hierbij valt te denken aan (integrale) controles met betrekking tot arbeidsmigranten, autobedrijven en bedrijventerreinen.    

Wat willen we bereiken?

Wij willen voorkomen dat jongeren betrokken raken bij criminaliteit.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Investeren in vroegsignalering.

Toelichting

In 2020 is een werkgroepoverleg Jeugd gestart. In deze werkgroep worden per jaar tien tot twaalf keer  overlastlocaties- en jongeren  besproken. Dit overleg vindt ook in 2021 plaats.
De nadruk ligt hierbij op een integrale aanpak met diverse netwerkpartners en belanghebbenden.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Zorgen voor een sluitende opvolging van signalen.

doorlopend

Toelichting

Signalen worden besproken in diverse netwerkoverleggen, waarbij concreet afgesproken wordt welke acties uitgezet moeten worden.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Extra aandacht voor (nieuwe) vormen van (online) normoverschrijdend gedrag door jongeren.

doorlopend

Toelichting

In 2021 willen we extra aandacht besteden aan de veiligheid op scholen door middel van bijvoorbeeld een schoolveiligheidsconvenant. De voorbereidingen hiervoor starten al in 2020.

Deze pagina is gebouwd op 01/07/2021 12:59:29 met de export van 01/07/2021 12:35:09