Verkeer, vervoer en waterstaat

Taakvelden

Wat willen we bereiken?

De tolbarrière c.q. tolheffing van de Westerscheldetunnel zo snel mogelijk beëindigen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Op korte termijn verlagen van de tarieven voor de inwoners en bedrijven van de gemeente Terneuzen. We zorgen daarbij voor een breed gedragen lobby van bedrijven, organisaties en alle Zeeuwse overheden voor dit thema.

doorlopend

Toelichting

We trekken samen op met de provincie Zeeland en alle Zeeuwse gemeenten verenigd in het OZO voor een intensieve lobby richting Den Haag. We werken aan een gezamenlijke lobby-aanpak. De lobby richt zich op de mogelijkheden in het kader van de landelijke verkiezingen in 2021. Daaruit komen nieuwe regeringsafspraken voort. We streven er naar om de tolvrije tunnel hierin te laten opnemen.

Wat willen we bereiken?

Het (veilig) gebruik van fietsen stimuleren.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Het bij de aanleg en reconstructie rekening houden met fietsverkeer. We promoten het gebruik van fietsen als mobiliteitsoplossing.

doorlopend

Toelichting

In het op te stellen verkeers- en vervoersplan besteden wij aandacht aan de positie van de fietser in het wegverkeer en aan de omvang en kwaliteit van de fietsvoorzieningen in onze gemeente. Zeker nu we in corona-tijd leven, is gebleken dat het gebruik van de fiets enorm in populariteit is toegenomen. De diversiteit van fietsen is groot (stads- en hybridefietsen, racefietsen en mountainbikes, e-bikes, speedpedelecs, fatbikes etc.) met daarmee een grote diversiteit aan gebruikswijzen op de weg. De snel-fietsroute loopt van Terneuzen via Sas van Gent naar Zelzate. Deze route legt de provincie Zeeland aan voor eigen rekening.  
Ook de fiets willen wij een prominente plaats in het op te stellen verkeers- en vervoersplan geven, zowel op het gebied van woon-werk als toeristisch. Bij de opstelling ervan worden diverse stakeholders betrokken, waaronder de Fietsersbond. Zij hebben onlangs een fietsonderzoek onder alle gemeenten uitgevoerd, zowel vanuit recreatief als woon-werk oogpunt.

Wat willen we bereiken?

Verbetering wegenstructuur

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Aansluiting Laan van Othene op N290

december 2021

Toelichting

De N290 wordt door de provincie aangepast naar een gebiedsontsluitingsweg met parallelwegen en een vrijliggend fietspad. Hierbij sluit de N290 ter hoogte van de Kraag aan op de Laan van Othene. Vanwege de veiligheid gebeurt dit in de vorm van een rotonde. De bestemmingsplanprocedure is inmiddels afgerond. De gronden hebben we nog niet kunnen verwerven. Wel hebben wij de onteigeningsprocedure samen met de provincie gestart. Wij blijven ons inspannen om de gronden via minnelijke weg te verwerven.

Wat willen we bereiken?

We streven naar goede vervoersverbindingen die essentieel zijn voor de leefbaarheid en het vestigingsklimaat in de regio.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

In Z4-verband gaan we een lobby opstarten, waarbij gepleit wordt voor goede vervoersverbindingen in Zeeland en van hieruit met Gent en de Randstad.

doorlopend

Toelichting

De Z4 heeft een position paper over de mobiliteit in Zeeland opgesteld, waarbij goede vervoersverbindingen een belangrijke item zijn. De paper is de basis voor de Z4-lobby op mobiliteit en om de werkagenda verder uit te werken. Ook de provincie onderkent het belang van een goede verbinding naar en van Gent. De provincie voert onderzoek uit naar een mobiliteitsplan, waarbij het openbaar vervoer en het doelgroepenvervoer dichter bij elkaar komen.

Wat willen we bereiken?

Zorgen voor een goede bereikbaarheid van onze bedrijfslocaties

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Het oplossen van de verkeersknelpunten nabij het Maintenance Value Park

december 2022

Toelichting

Provinciale studies bevestigen dat de bestaande afrit naar Dow met de oostelijke en westelijke rotonde van de Herbert H. Dowweg een knelpunt is. De Provincie Zeeland is wegbeheerder, maar ook als gemeente zijn we hierbij nauw betrokken. De korte termijn maatregel, een turborotonde voor de oostelijke rotonde, streeft de provincie Zeeland er naar deze in 2022 te kunnen realiseren. Voor de lange termijn zal de gemeente een gebiedsvisie opstellen, aanhakend aan de visie die North Sea Port voor de Westelijke Kanaaloever opstelt.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Het realiseren van een spoorlijn op de Oostelijke Kanaaloever.

september 2021

Toelichting

Om knelpunten in capaciteit, betrouwbaarheid en efficiëntie van het spoornetwerk in het havengebied weg te nemen is het nodig om te investeren in een ringstructuur, dat het grensoverschrijdende havengebied van Gent en Terneuzen langs twee lijnen ontsluit. Dat vraagt om drie onlosmakelijk verbonden werken die gezamenlijk één integraal grensoverschrijdend project vormen:
1.   Een nieuwe verbinding op de oostoever tussen Axel (NL) en Zelzate (BE)
2.   Een noordelijke ontsluiting en uitbreiding van de bundel Zandeken (nabij Gent)
3.   Een Zuidoost-boog in het spoor ten oosten van de Sluiskilbrug
In 2021 werken wij met onze partners, waaronder Vlaamse overheden, NSP en ProRail, aan de planvorming van deze projecten.
Voor (de studie naar) het goederenspoor is aan weerszijde van de landsgrens al geld uitgetrokken. Het is zaak de totale bekostiging te regelen met beide landen en Europa.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Het zorgen voor goede achterlandverbindingen.

doorlopend

Toelichting

Naast goederenspoor blijven wij gefocust op een reizigerstrein naar Terneuzen. Er is ook een plan om een snelfietspad te realiseren westelijk van het kanaal. Er wordt gestart met de werkzaamheden in Frankrijk voor de Seine-Scheldeverbinding en North Sea Port en de provincie Zeeland zijn volop bezig met het project ondergrondse grensoverschrijdende buisleidingen (Cust).

Deze pagina is gebouwd op 01/07/2021 12:59:29 met de export van 01/07/2021 12:35:09