Wat willen we bereiken? |
---|
De tolbarrière c.q. tolheffing van de Westerscheldetunnel zo snel mogelijk beëindigen.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Op korte termijn verlagen van de tarieven voor de inwoners en bedrijven van de gemeente Terneuzen. We zorgen daarbij voor een breed gedragen lobby van bedrijven, organisaties en alle Zeeuwse overheden voor dit thema. | doorlopend |
Toelichting
We trekken samen op met de provincie Zeeland en alle Zeeuwse gemeenten verenigd in het OZO voor een intensieve lobby richting Den Haag. We werken aan een gezamenlijke lobby-aanpak. De lobby richt zich op de mogelijkheden in het kader van de landelijke verkiezingen in 2021. Daaruit komen nieuwe regeringsafspraken voort. We streven er naar om de tolvrije tunnel hierin te laten opnemen. |
---|
Wat willen we bereiken? |
Het (veilig) gebruik van fietsen stimuleren.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Het bij de aanleg en reconstructie rekening houden met fietsverkeer. We promoten het gebruik van fietsen als mobiliteitsoplossing. | doorlopend |
Toelichting
In het op te stellen verkeers- en vervoersplan besteden wij aandacht aan de positie van de fietser in het wegverkeer en aan de omvang en kwaliteit van de fietsvoorzieningen in onze gemeente. Zeker nu we in corona-tijd leven, is gebleken dat het gebruik van de fiets enorm in populariteit is toegenomen. De diversiteit van fietsen is groot (stads- en hybridefietsen, racefietsen en mountainbikes, e-bikes, speedpedelecs, fatbikes etc.) met daarmee een grote diversiteit aan gebruikswijzen op de weg. De snel-fietsroute loopt van Terneuzen via Sas van Gent naar Zelzate. Deze route legt de provincie Zeeland aan voor eigen rekening. |
---|
Wat willen we bereiken? |
Verbetering wegenstructuur
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Aansluiting Laan van Othene op N290 | december 2021 |
Toelichting
De N290 wordt door de provincie aangepast naar een gebiedsontsluitingsweg met parallelwegen en een vrijliggend fietspad. Hierbij sluit de N290 ter hoogte van de Kraag aan op de Laan van Othene. Vanwege de veiligheid gebeurt dit in de vorm van een rotonde. De bestemmingsplanprocedure is inmiddels afgerond. De gronden hebben we nog niet kunnen verwerven. Wel hebben wij de onteigeningsprocedure samen met de provincie gestart. Wij blijven ons inspannen om de gronden via minnelijke weg te verwerven. |
---|
Wat willen we bereiken? |
We streven naar goede vervoersverbindingen die essentieel zijn voor de leefbaarheid en het vestigingsklimaat in de regio.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
In Z4-verband gaan we een lobby opstarten, waarbij gepleit wordt voor goede vervoersverbindingen in Zeeland en van hieruit met Gent en de Randstad. | doorlopend |
Toelichting
De Z4 heeft een position paper over de mobiliteit in Zeeland opgesteld, waarbij goede vervoersverbindingen een belangrijke item zijn. De paper is de basis voor de Z4-lobby op mobiliteit en om de werkagenda verder uit te werken. Ook de provincie onderkent het belang van een goede verbinding naar en van Gent. De provincie voert onderzoek uit naar een mobiliteitsplan, waarbij het openbaar vervoer en het doelgroepenvervoer dichter bij elkaar komen. |
---|
Wat willen we bereiken? |
Zorgen voor een goede bereikbaarheid van onze bedrijfslocaties
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Het oplossen van de verkeersknelpunten nabij het Maintenance Value Park | december 2022 |
Toelichting
Provinciale studies bevestigen dat de bestaande afrit naar Dow met de oostelijke en westelijke rotonde van de Herbert H. Dowweg een knelpunt is. De Provincie Zeeland is wegbeheerder, maar ook als gemeente zijn we hierbij nauw betrokken. De korte termijn maatregel, een turborotonde voor de oostelijke rotonde, streeft de provincie Zeeland er naar deze in 2022 te kunnen realiseren. Voor de lange termijn zal de gemeente een gebiedsvisie opstellen, aanhakend aan de visie die North Sea Port voor de Westelijke Kanaaloever opstelt. | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Het realiseren van een spoorlijn op de Oostelijke Kanaaloever. | september 2021 |
Toelichting
Om knelpunten in capaciteit, betrouwbaarheid en efficiëntie van het spoornetwerk in het havengebied weg te nemen is het nodig om te investeren in een ringstructuur, dat het grensoverschrijdende havengebied van Gent en Terneuzen langs twee lijnen ontsluit. Dat vraagt om drie onlosmakelijk verbonden werken die gezamenlijk één integraal grensoverschrijdend project vormen: | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Het zorgen voor goede achterlandverbindingen. | doorlopend |
Toelichting
Naast goederenspoor blijven wij gefocust op een reizigerstrein naar Terneuzen. Er is ook een plan om een snelfietspad te realiseren westelijk van het kanaal. Er wordt gestart met de werkzaamheden in Frankrijk voor de Seine-Scheldeverbinding en North Sea Port en de provincie Zeeland zijn volop bezig met het project ondergrondse grensoverschrijdende buisleidingen (Cust). |
---|