Onderwijs

Taakvelden

Wat willen we bereiken?

We streven naar onderwijs met oog voor kwaliteit betaalbaarheid, bereikbaarheid, duurzaamheid  en keuzevrijheid.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Voorzieningen in de onderwijshuisvesting

juli 2021

Toelichting

U nam op 30 juni 2020 een positief besluit over het Integraal Huisvestingsplan onderwijs gemeente Terneuzen 2020 (IHP). De komende jaren doen wij een aantal investeringen.
U stelde een investeringskrediet beschikbaar voor nieuwbouw in Rivierenbuurt en Hoek. Voor de brede school in Othene stelde u budget beschikbaar voor een interne verbouwing. Wij werken hieraan verder in 2021.De verwachting is dat de scholen in Hoek en Rivierenbuurt in 2024 gereed zijn. De verbouwing van de brede school Othene willen we in 2021 afronden.
Wij voeren een onderzoek uit naar het voorkeurscenario voor Westdorpe. U ontvangt hierover medio 2021 een uitgewerkt voorstel.
Ook na 2024 zijn volgens het IHP investeringen in onderwijshuisvesting nodig. De huisvesting van het voortgezet onderwijs is hiervan de belangrijkste. Hierover komt meer duidelijkheid als wij de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek hebben. Bij het opstellen van deze begroting was het onderzoek nog niet gereed.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

We streven naar behoud van bestaande onderwijsvoorzieningen binnen onze regio.

doorlopend

Toelichting

De Zeeuws-Vlaamse gemeenten, provincie en het Rijk leveren vier jaar lang een financiële bijdrage om het voortgezet onderwijs (VO) in Zeeuws-Vlaanderen te ondersteunen. De opdracht aan het VO is om in deze vier jaar een kwalitatief hoogwaardige en toekomstbestendige onderwijsinfrastructuur op te bouwen.
In het schooljaar 2020 – 2021 (3e transitiejaar) voeren de gezamenlijke partijen een evaluatie uit.
Groot risico is en blijft echter de rijksbekostiging. Omdat de financiering van het voortgezet onderwijs afhankelijk is van het aantal leerlingen, kan leerlingendaling negatieve gevolgen hebben voor het onderwijsaanbod, de kwaliteit van het onderwijs en de betaalbaarheid. Dit kan ook leiden tot onacceptabele reistijden voor leerlingen.
Wij vinden dat ieder kind in Nederland binnen een redelijke reistijd kwalitatief hoogwaardig voortgezet onderwijs moet kunnen genieten, omdat ieder kind gelijke onderwijskansen moet krijgen. We pleiten daarom bij het Rijk voor een structurele vangnetregeling/maatwerkregeling voor 'de laatste brede school' in een krimpgebied met grote reisafstanden/beperkte OV-voorzieningen. We volgen dit proces uiteraard op de voet en steunen de lobby. Gemeenten en scholen werken hierbij zowel regionaal als provinciaal samen.

Wij ondersteunen het Centrum voor Toptechniek, een gezamenlijk initiatief van onderwijs, bedrijfsleven en overheden om hoogwaardig techniekonderwijs in onze regio te behouden.
In het kader van de regiodeal onderzoeken wij de mogelijkheden om de samenwerking tussen het onderwijs en de regionale zorgpartners te versterken. Scalda is penvoerder van dit project.

Deze pagina is gebouwd op 01/07/2021 12:59:29 met de export van 01/07/2021 12:35:09