Leges
Wij brengen voor verschillende diensten en producten leges in rekening. Bij leges is sprake van een individueel aanwijsbare afnemer aan wie de gemeente een individuele tegenprestatie heeft geleverd. Dit betekent dat de leges maximaal 100% kostendekkend mogen zijn. De tarieven van de leges verhogen wij in 2021 met 2,0%. Uitzondering op deze tariefsverhoging vormen de leges die aan wettelijke maxima gebonden zijn, zoals bijvoorbeeld reisdocumenten en rijbewijzen.
De Gemeentewet bepaalt dat de Legesverordening als geheel bezien maximaal 100% kostendekkend mag zijn. In de tabel hieronder hebben wij de kostendekkendheid van de leges per titel naar hoofdstuk uitgesplitst. De overhead is als onderdeel van de kosten apart inzichtelijk gemaakt. Voor de diensten en producten waarvoor in de begroting geen opbrengsten en kosten zijn geraamd, hebben wij geen kostendekkendheidspercentage vastgesteld. Zowel binnen de titels als binnen de hoofdstukken is kruissubsidiëring toegestaan. Kruissubsidiëring is het bewust hanteren van lagere legestarieven voor de ene dienst en het hanteren van hogere legestarieven voor de andere dienst. Omdat wij zowel op titel- als hoofdstukniveau onder de 100%-norm blijven, is kruissubsidiëring niet nodig.
Uit de tabel blijkt dat de kostendekkendheid over de gehele verordening uitkomt op 52%. Wij overschrijden de maximale kostendekkendheidsnorm van 100% niet. Het percentage kostendekkendheid van de leges is in 2021 lager dan in 2020 (69%). De oorzaak hiervan is te vinden in het lagere dekkingspercentage van titel 2 (in 2021 50%; in 2020: 78%). Met ingang van 2021 ontvangen wij geen leges opbrengsten meer voor de nieuwe sluis. Wel staan hier nog kosten tegenover. Dit drukt het dekkingspercentage van de leges op totaalniveau.
Berekening kostendekkendheid | ||||
---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 | ||||
Titel 1 | kosten | component overhead | opbrengsten | % |
hoofdstuk 1 - Burgerlijke stand | 129 | 50 | 72 | 56% |
hoofdstuk 2 - Reisdocumenten en NL identiteitskaart | 271 | 80 | 192 | 71% |
hoofdstuk 3 - Rijbewijzen | 382 | 123 | 207 | 54% |
hoofdstuk 4 - Verstrekkingen uit de basisregistratie personen | 72 | 29 | 35 | 48% |
hoofdstuk 5 - Vastgoedinformatie | 30 | 13 | 3 | 8% |
hoofdstuk 6 - Overige publiekszaken | 98 | 14 | 92 | 94% |
hoofdstuk 7 - Gemeentearchief | 2 | 1 | 1 | 43% |
hoofdstuk 8 - Kansspelen | 41 | 17 | 5 | 12% |
hoofdstuk 9 - AVOI | 62 | 24 | 46 | 74% |
hoofdstuk 10 - Verkeer en vervoer | 27 | 11 | 8 | 29% |
hoofdstuk 11 - Diversen | 7 | 3 | 1 | 12% |
Totaal titel 1 | 1.122 | 366 | 661 | 59% |
Titel 2 | kosten | component overhead | opbrengsten | % |
hoofdstuk 1 - Begripsomschrijvingen | 0 | 0 | 0 | n.v.t. |
hoofdstuk 2 - Omgevingsvergunning | 2.333 | 901 | 1.166 | 50% |
overige leges | 1.753 | 654 | 1.166 | 67% |
leges nieuwe sluis | 581 | 247 | 0 | 0% |
hoofdstuk 3 t/m 7 - Teruggaaf, intrekking, wijziging, div. | 0 | 0 | 0 | n.v.t. |
Totaal titel 2 | 2.333 | 901 | 1.166 | 50% |
Titel 3 | kosten | component overhead | opbrengsten | % |
hoofdstuk 1 - Horeca | 60 | 25 | 7 | 11% |
hoofdstuk 2 - Organiseren evenementen of markten | 42 | 18 | 5 | 12% |
hoofdstuk 3 - Prostitutiebedrijven | 0 | 0 | 0 | n.v.t. |
hoofdstuk 4 - Winkeltijdenwet | 0 | 0 | 0 | n.v.t. |
hoofdstuk 5 - Kinderopvang | 1 | 1 | 1 | 100% |
hoofdstuk 6 - Diversen | 0 | 0 | 0 | n.v.t. |
Totaal titel 3 | 103 | 43 | 13 | 13% |
Totaal | 3.559 | 1.311 | 1.840 | 52% |