Wat willen we bereiken? |
---|
Noodzakelijke ondersteuning inwoners die niet zelfstandig in de noodzakelijke kosten van hun bestaan kunnen voorzien.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Kritisch beoordelen noodzaak bijstandsbehoefte. | doorlopend |
Toelichting
Dit is een doorlopend proces. De Participatiewet is onze leidraad, we streven er naar mensen zo kort mogelijk in de uitkering te houden (alternatief: we ondersteunen mensen weer zo snel mogelijk aan het werk te hebben / zo snel mogelijk zelfredzaam en zelfvoorzienend te zijn) zodat ze zo snel mogelijk (weer) zelfredzaam zijn. | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Aanpassen beleid naar aanleiding van wijziging Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz). | doorlopend |
Toelichting
Dit heeft doorlopend de aandacht. |
---|
Wat willen we bereiken? |
Uitgangspunt is dat het sociaal domein budgettair neutraal wordt uitgevoerd.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Kritisch beoordelen noodzaak bijstandsbehoefte. Wij kennen pas uitkeringen toe indien vaststaat dat de aanvrager op dat moment geen mogelijkheid heeft zelfstandig in zijn onderhoud te voorzien | doorlopend |
Toelichting
Bij de uitvoering van de Participatiewet streven we ernaar dat mensen zo kort mogelijk een uitkering hebben en zo snel mogelijk weer zelfredzaam en zelfvoorzienend zijn. | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Toepassen cliëntenparticipatie | doorlopend |
Toelichting
Vanaf medio 2020 huren we twee adviseurs in om burgerparticipatie en overheidsparticipatie verder vorm te geven. Op verzoek van de Adviesraad Wmo kijken we naar hoe we de (beleids)advisering op het brede sociaal domein vorm gaan geven. Bij het opstellen van het beleidskader sociaal domein betrekken we de burgers. | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Uitvoeren minimabeleid en armoedebeleid, waaronder schuldhulpverlening | doorlopend |
Toelichting
We richten ons op het leveren van maatwerk. Voor de collectieve zorgverzekering bieden we een extra keuze aan in aanvullende pakketten. Schuldhulpverlening richt zich op preventie van schulden en vroegsignalering. Om mensen meer regie te geven op eigen financiën onderzoeken we of budgetbeheer vaker kan worden ingezet, in plaats van bewindvoering. | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Het ter zake van het Rijk ontvangen geld wordt 100% ingezet voor het sociaal domein. | doorlopend |
Toelichting
In onze begroting zijn tekorten binnen het sociaal domein niet expliciet inzichtelijk. Wij ramen namelijk budgettair neutraal: de kosten voor de budgetten binnen het sociaal domein ramen we op dezelfde hoogte als de budgetten die we daarvoor van het Rijk ontvangen via het gemeentefonds. Bij de jaarrekening onttrekken we eventuele tekorten aan de reserve sociaal domein. Tot 2019 waren deze budgetten van het Rijk apart inzichtelijk in het gemeentefonds. Vanaf 2019 zijn deze echter opgegaan in de totale algemene uitkering. | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Het er op toezien dat de voorziening sociaal domein rechtmatig wordt ingezet. | doorlopend |
Toelichting
Per 1 juli 2020 hebben we een kwaliteitsmedewerker aangenomen om de processen van de Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet door te lichten. UItkomsten van dit onderzoek dienen bij te dragen aan een rechtmatige, efficiënte en effectieve dienstverlening in het sociaal domein. |
---|